En enda sanning…

Kanske är människan lat av naturen; att under lång tid arbeta för något, för ett mål, ett visst resultat, få belöningen vid slutändan – är old fashioned. Att se sitt liv i 5- eller 10-årsperspektiv är betydligt svårare än att ansluta sig till något som för tillfället är på allas läppar. Gammaldags, hederligt arbete är urbota dumt. Meningen med livet är inte att vara strävsam. Meningen med livet är att vinna en debatt. Oavsett vilken debatt eller krig som för tillfället pågår är det viktigaste att vinna. Undrar om det var Dr Phil som en gång myntade frågan: Vill du vara lycklig – eller vill du vinna? Det tål att tänka på. Typiskt är också att ingen behöver sitta och undra vem Dr Phil är. Det är han som har svaret på alla relationsproblem. Alla.

För att bli en vinnare måste man först välja ut något som man är någorlunda bra på. Jag skulle aldrig vinna en debatt. Jag vet att mina åsikter är alltför smala för att nå några större massor och jag har inte lust att diskutera dem heller. Alla strategier som finns bakom debatter och tal. Oftast uppfunna av andra än talaren, men det låter bra. Passionen, orden som man känner igen, för man har kanske någon gång tänkt dem själv och då kan det väl inte vara fel? Om något talar till de sämre sidorna inom oss, om någon gör det på ett övertygande sätt, om någon säger att det är rätt att hata, om någon säger, skyll dig själv, om någon säger att det här är den enda sanningen…

Jag skulle i och för sig kunna satsa på något mindre stort då om jag vill bli en vinnare. Kanske hemgjord jordgubbssylt? Jag vet att en gång i tiden blev jag prisad av små, glada människor för min goda jordgubbssylt. Man kunde till och med lägga en klick på den rostade morgonfrallan, som en slags modern, fräsch marmelad. En jordgubbssyltvinnare. Alla som äter av den blir glada och glömmer alla trätor och debatter. Den röda färgen är kärlekens färg och vad kan väl vara mera rätt än att börja morgonen med en klick av kärlek i centrum? Jag har två liter jordgubbar i kylen. En liten insats för att uppnå så mycket. Hör av er om jag ska skicka en dos:-)

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Funderingar och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till En enda sanning…

  1. Tant Otto skriver:

    Om du får jordgubbar över kan du baka jordgubbsrutor ..recept finns i min blogg.
    Jag strävar inte efter att vinna …mitt mål är att må så bra jag bara kan och ha det bekvämt…leva här och nu och ta vara på ögonblicken.För i det lilla finner man det stora.

  2. arrami54 skriver:

    Vem är Dr Phil? Dr MD House känner jag till, men vem är denna Dr Phil?
    Hemgjord jordgubbssylt är godis, på hembakta våfflor och med glass till…och lite mörk choklad och ett varmt leende, lite goda skratt…lite spring på daggvått gräs och ett dopp i den varma insjöns vågor. Sen sitter man och lyssnar på fåglarnas harmoniska drill och bara älskar den svenska sommaren…
    …vem behöver en Dr Phil för att förstå vad lycka är?
    😉

    Var rädd om dig och må bättre än bra!

    • Britta skriver:

      Jag brukar inte titta på Dr Phil – numera:-) men som amerikansk relationsexpert har han gjort sig ett namn med början som gäst i Oprah Winfrey show. Jag gick förbi ett torg i Umeå idag där en grupp höll tal för Palestina och stöd för Gaza. En flicka i 10-årsåldern talade om barnen som blir drabbade. Det är svårt att höra och jag tänker mig (fast det är banalt) att om människor tänkte som barn skulle världen se så mycket bättre ut. Innan hat, hämnd och bitterhet träder in.

      Ja, man måste bara älska den svenska sommaren! Var rädd om dig du också hälsar Britta

Kommentera

