Modern talking…

Jag är ett ufo. Jag har ju insett det. Har aldrig idkat mig åt smalltalk och har ingen vidare analytisk förmåga eller åsikter om ditten och datten. Sånt håller jag inom mig – för det mesta. Jag är helt enkelt för ung för att vara gammal och för gammal för att vara ung. Aldrig på rätt tid och på rätt plats. Jag är bara en sådan där patetisk kvinna som sitter och drömmer sig tillbaka till 80-talet då allt var möjligt. Nu är jag gammal. Jag har bara en dröm kvar i livet ((förutom fred på jorden (min familjs väl och ve – som jag älskar över allt annat) och att SD, moderater och alla med nazistsympatier får en spark i baken på söndag)), att skriva en bok och få den publicerad. Min personlighet är ju helt perfekt för bokskrivande: gillar ensamhet, kan sitta framför datorn i timmar och filmjölk funkar perfekt som middag. Den beskrivningen kniper nog inga poäng i datingvärlden (dejtingvärlden), men som en tråkig författare är den helt ok. Eller poet. Som jag skaldade till mitt barnbarn häromkvällen:

När jag ser in i dina ögon
förstår jag meningen
borta är allt vad status säger
borta är allt vad jag tror är viktigt

när jag ser in i dina ögon
ser jag allt
minns jag allt
känner igen mig i nyfikenheten
längtan efter att kunna
glädjen i att vara
mitt barnbarn –
du vet allt…

Och det är där kärnan är: Vi avtrubbas med åren. Blir cyniska och desillusionerade, tappar gnistan, tron och hoppet. Vi glömmer att lyfta blicken – bortom allt vardagsgnäll. Se stjärnorna gnistra och glimma. Paljetterna. Det är Modern talking…

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Modern talking…

  1. Tant Otto skriver:

    Hm…det tar lite tid att inse vad saker och ting går ut på…men när man kommer på det är det helt glasklart.
    Pengar framgång och status är inget värt om man inte lever …det liv som ger en mest utdelníng ..att vara nära sin familj och uppleva allt vackert som finns ..för i de små tingen finns de stora ❤
    Det är lätt att slösa bort tiden på oväsentligheter ..jobba ihjäl sig och springa hit en dit för att man tror att om man springer fort och gör allt fortare och fortare så hinner jag med mer och mer…men det är ju precis tvärtom…man behöver sakta in för att se vad som är viktigt i livet och för att få uppleva det som är värt att uppleva.
    Det är lätt att hamna i ekorrhjulet….svårare är det att ta sig ur det. Man blir som du säger avtrubbad …och orkar inte se hur det är fatt…det finns mycket som glimmar och glittrar om man bara tar sig tiden att se det.
    kram

Kommentera

