Att prata sönder saker och ting…

Känns som om det är fel rubrik, men ändå – finns det inte fog för att skriva den? Det finns idag en allmän åsikt om att man ska tala om precis allting; vända ut och in på diverse problem och ut ur denna prattunnel går man ut till ljuset. Jag tror inte på den metoden. Jag tror istället på att se framåt och kanske hålla åtminstone några saker inom sig. Denna epidemi; att föra ett resonemang, att vinna, att bevisa med ord hur allt fungerar – känns ibland tröttsam. Det finns så många saker som inte har någon större betydelse – utom för den som gör analysen – ungefär som mitt inlägg just nu. Ingen har någon som helst nytta av detta. Jag vill bara skriva av mig, utan att prata sönder saker och ting…

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Att prata sönder saker och ting…

  1. Jag skriver:

    Jag håller med dig, Britta. Det är ofta för mycket prat i många sammanhang. På nyheterna till exempel, det tuggas om och om och öronen stänger av.

    • Britta skriver:

      Man blir översköljd av ord. Vare sig man vill eller inte. Men en bild säger mer än tusen ord och lämnar mycket till betraktaren att själv fundera vidare på. En slags kreativ handling:-) Och där är du helt suverän – att fånga ”det”. Trevlig helg!

  2. madonnan skriver:

    Jag tror som du – att gå vidare framåt, inte stanna i det som var.

    Kram o trevlig helg!

  3. arrami54 skriver:

    Jo, vi människor har en tendens att prata sönder och analysera sönder saker och ting…inte minst relationer. Ibland är det bara skönt att vandra i tyst samförstånd.

    Hoppas du mår bättre än bra! 😉

    • Britta skriver:

      Jag mår bara bra, men ligger lågt med bloggandet. Kanske har jag tappat något av min skrivarglädje – eller så är det något annat. Hoppas att allt är bra med dig!

  4. Tant Otto skriver:

    Så är det..det är många som inte kan släppa saker och gå vidare utan att tjata sönder ämnet först..så till slut vet man varken ut eller in.

  5. kyrkis skriver:

    När jag utbildades så fick vi lära att man skulle få igång pratet, känslorna, reaktionerna så snabbt som möjligt efter ett trauma. Men modern krisforskning säger att det tvärtom kan vara farligt. Man kan hämma den naturliga återhämtningen, Man ska inte bearbeta i det tidiga stadiet, bara ge värme och stöd.
    Så, ja, vi ska inte prata sönder allt.

Kommentera

