Vadå pekoral?

”Artikeln balanserar på pekoralets brant” skriver Björn Wiman om kulturminister Alice Bah Kuhnkes debattinlägg i DN idag. Jag erkänner, det första jag gjorde var att slå upp ordet ”pekoral” i SAOL; nej, pekoral är inte ett ord som jag använder dagligdags, men nu vet jag vad det betyder: ”Text som är oavsiktligt komisk, t ex då stil och ämne inte harmoniserar”. Det måste kännas tungt att skriva ett debattinlägg och sedan få en sådan kritisk rubrik mot sig. Jag känner lite för Alice – jag har väldigt svårt att uttrycka mig i tal; det är som om hjärnan processar på flera ställen samtidigt och då blir det svårt att få ut något förståeligt. Jag gillar korta kärnfulla meningar som innehåller allt man behöver veta, utan krusiduller och kringelikrokar. Skulle jag berätta om det här inlägget för någon, så skulle jag antagligen säga: Jag skriver hellre än talar högt. Därför är det så befriande att jollra med mitt barnbarn – ingen av oss förstår någonting, men vi ser varandra djupt i ögonen och ler i samförstånd.

Artikeln fick mig i alla fall att fundera på vad kultur är och vad den betyder för mig. Min första kärlek till kulturen var Bokbussen. Jag kan inte nog tacka den kommunala tjänsten, att i kulturens tecken föra en bokbuss genom en karg landsbygd och stanna till vid en liten by där det bodde fem personer, varav en liten flicka som kunde fylla upp en kasse med diverse böcker och få ta hem dem en hel månad – helt gratis.

Åter till SAOL: Kultur är en mänsklig verksamhet inom ett visst område och en viss tid; vetenskap, litteratur och konst; systematisk odling av t ex växter.

Det har hänt att jag gått på Norrlandsoperan, att jag går på bio och ser en film, att jag ser en vacker målning någonstans eller somnar mitt i en Dox-dokumentär på TV. Och i allt det här känner jag att jag blir en smula lyckligare, utom när Roy Andersson måste propsa på att han är Hugo Rask. Han förstör min lust att fantisera – jag vill INTE veta sanningen. Min bild av Hugo är en helt annan än den Roy är. Kunde det inte ha räckt med att han vann Guldlejonet i Venedig för sin film ”En duva satt på en gren och funderade över tillvaron” – han måste också komma ut ur garderoben som Hugo Rask. Jag har sett ”Sånger från andra våningen” och överväger om jag verkligen ska ge mig på Duvan. Kanske hade jag den gången helt enkelt för stora förväntningar; kanske är kulturen det enda som är kvar som kan ge oss spänning i tillvaron. Dessa eviga intriger, scener, utspel och tjuvnyp…

Nu går det bra att googla på Hugo Rask.

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Vadå pekoral?

  1. arrami54 skriver:

    Kulturen lever av egen kraft och de politiska besluten har alltid påverkat kulturklimatet väldigt lite. Björn Wimans kritik var också närmast pekoral och du har rätt, kulturen ger oss lite lycka, lite harmoni.
    Hugo Rask tänker jag inte forska i, har fullt upp med att forska lite i svensk jakthistoria. Finns inget roligare än att läsa och läser jag, då finns jag! 😉

    Hoppas allt är bättre än bra.
    Mvh.

    • Britta skriver:

      Tack för ditt svar! Det är så sällan jag skriver här numera. Min lust till skrivandet har ett tag minskat, men jag hoppas att jag återigen kommer att förstå vad orden betyder för mig. För det gör de. Har ikväll lyssnat på Bruce Springsteen och ”My hometown”. Alla har vi vår ”my hometown” inom oss.

      Lägger in en text som jag skrev på FB igår: ” Vad är politik? Jag frågar mig det ibland – jag som en gång för längesedan var medlem i CUF; visserligen en kort tid, men ändå. Om någon inte vet vad CUF betyder, så var det Centerpartiets ungdomsförbund. 1977 så var CUF ganska långt ifrån vad CUF är idag. Jag var bondedotter och mina rötter sa Centerpartiet. Idag vill CUF legalisera cannabis. Visserligen en gröda kanske, men långt ifrån mjölk, potatis och morötter. Sverigedemokraterna. Jag förstår inte att människor kan rösta på ett parti med skuggor i det fördolda. Ord är bara ord. Ord är också politik. Ord kan vara ett sätt att lura människor att tro på något. Man måste helt enkelt tänka själv. Det pratas mycket nu om att ta ansvar i politiken, men ingen talar om oansvarighet. Ingen talar om personliga vendettor och maktkamp. Jag älskar svenska flaggan, jag älskar Sveriges nationalsång. Jag älskade mitt land långt innan de små krypen SD kröp fram ur vrårna. Jag älskar Sverige, för den tradition vi har att försöka, så långt möjligt är, finnas till för andra – men vi kan inte bära allt. Alla länder måste vara solidariska och ta emot människor i nöd. Det är den situation världen befinner sig i. Vi är en del av den världen. Vi måste känna för kvinnorna i Kongo-Kinshasa, våldtäkterna, övergreppen – allt som är omänskligt. Vi måste känna för alla de som behöver oss. Människor på flykt -kan vi ens föreställa oss det, i fredagsmyset eller fyrkantigheten? Men de finns. Överallt. På väg till ett bättre liv. Kan vi klandra dem? Skulle inte vi göra samma sak den dag någon tog makten över våra liv och sa att nu är ni fångna i ett system med angiveri, fördomsfullhet, rasdiskriminering och förtryck. Vakna upp, släng chipsen och hissa svenska flaggan för att vi tror på ett Sverige som är ett land som står emot förtryck, rasism och dolda agendor…”
      Jag funderar ständigt över vad som driver oss människor; är det hat, kärlek, tillkortakommanden, förluster, pengar eller vad? Vad vill vi uppnå?

Kommentera

