GnällSverige…

Folk är mer än lovligt bortskämda idag och gnäller över allt och inget. Bagateller och petitesser ska ventileras och skrivas om. Jag är otroligt tacksam över det jag har. Jag skulle säkert kunna ha det ännu bättre, men även sämre – vilket får mig att må ganska bra. Rinnande varmt vatten, värme och inomhustoalett är ingenting som jag tar för givet – när jag var barn hände det då och då att vattnet i brunnen sinade, det var iskallt inne på morgonen innan vedpannan fick fyr och även utedasset fick nyttjas ibland. Jag fördes in i 60-talet av en fläkt från 40-talet och jag förstår värdet i det vi har idag.

Bland unga har det utvecklats någon slags perfektionshetsigt cupcakesliv med bilder bland perfekta förhållanden, barn, familjer, vänner och hem. Livet tycks ha blivit något som läggs i andras händer, att bli bedömd och med högsta betyg godkänd. Elitistiskt tänkande som säkert många ligger på nätterna och funderar över. Det är svårt att leva upp till perfektion.

När jag såg att Gina Dirawi, denna begåvade, proffsiga, humoristiska tjej skulle bli årets julvärd så blev jag glad! Jag vet att ljuset kommer att bli tänt, någon skämt kommer att bli sänt och hon kommer att bli en alldeles underbar julaftonspresentatör. I likhet med jordbrukssamhällets tillbakagång i Sverige ändras också människorna som lever i Sverige. Vi är en del av den utvecklingen. På riktigt.

Det har varit en vecka med många tankar. Det verkar alltid finnas människor som vill och gör gott och sedan finns det en klick människor som vill ont. De goda människorna får hela tiden ta hand om effekterna av onda gärningar. Livet är alltför svårt att förstå sig på ibland…

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Livet, Okategoriserat och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

