Bara ett ögonblick bort…

Min trygga barndom eller så trygg den kunde vara. Mat på bordet. Ordning och reda. Regler. En 33 cl-läskedrycksflaska som delades i tre glas. Den som delade fick välja sist. Som man sådde fick man skörda. Vintern var kall, snöig och sträng och om sommaren dansade de vita molnen under himlens tak. Om jag hade en lanthandel runt knuten skulle jag gå dit och handla. Vrida och vända på saker jag tänkt köpa och peka på en fin, liten köttbit bakom diskens glas. När jag handlar på stormarknaden har jag en jättevagn att dra runt. Jag går samma runda jämt och vet exakt vad jag ska ha. Jag plockar, skannar och paketerar i mina kassar. Fort går det och allt finns. Varorna går nästan ända upp till taket och överflödet sänder budskapet att det är bara att shoppa loss.

Jag läser om de nya asylreglerna i Danmark och att man där ska kunna konfiskera värdesaker och kontanter hos de som söker asyl och jag känner ett stigande obehag. Parallella liv. Man tror att alla har det som man har det själv tills man någon tid lever ett annat slags liv och får inblick i andras världar. Att inte vara fri. Inte i sitt eget land. Inte i något annat land heller. Att vara i händerna på andras välvilja och inte kunna ta beslut. Att bli fråntagen sina ägodelar i ett främmande land.

Min mamma brukade lyssna på Einar Ekberg och

Jag är främling, jag är en pilgrim
blott en afton, blott en afton bor jag här.
Försök ej hindra mej, jag vill följa
Guds folk på väg genom sand och bölja!
Jag är främling, jag är en pilgrim,
blott en afton, blott en afton bor jag här.

Ibland tänker jag att det är viktigt att tänka på – blott en afton bor jag här. Det får mig att se världen med lite annorlunda ögon.

 

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Funderingar och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Bara ett ögonblick bort…

  1. Anna skriver:

    Jag gillade den här texten.

  2. Anna skriver:

    Vilket också ska bevisas med att trycka på gilla-knappen inser jag nu!

  3. gunnardeckare skriver:

    Jag är inte stolt över att vara svensk när vi behandlar flyktingar så. Om jag har förstått det hela rätt så drabbas många barnfamiljer från Syrien av de hårdare reglerna.
    Önskar dig en fin Luciadag!

Kommentera

