Att skaffa ett annat liv…

Detta är ett test. Skrev det här inlägget på VKs blogg. Ingen respons. Jag har fallerat i ordens värld. Eller, har jag?

Kanske har vi det alla inom oss, frågor om våra liv och hur det hittills gestaltat sig och hur hade det varit om det varit på ett annorlunda sätt? Om ni sett filmen ”Sliding doors” förstår ni precis vad jag menar. Gwyneth Paltrow, som spelar den kvinnliga huvudrollen åker hem efter en minst sagt tuff dag på jobbet, lite för tidigt. Ena gången hinner hon med tunnelbanan, i det andra scenariot hinner hon inte med och dörren stängs framför henne…och sedan får man parallella historier. Fast filmen är från 1998 känns den ändå aktuell. Skulle man inte önska att missarna i ens liv hade kunna pågå i en värld och i en annan, mycket bättre värld fanns andra alternativ?

De är som dominobrickor, våra liv, när en bricka faller, faller alla andra också. Att enstaka händelser kan ha så stor inverkan på så många andra människors. När man tänker närmare efter så är varje liten händelse, varje litet beslut, varje hårt ord, varje svek – något mycket större. Och varje liten blick, varje skratt, varje kärleksyttring ett måste…

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Livet, Okategoriserat och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Att skaffa ett annat liv…

  1. gunnardeckare skriver:

    Jag har tänkt så också ibland. Chansen för mig till en lycklig kärlek kom 3 gånger. Sabbade de 2 första men tog vara på 3:e chansen som tur är. Om jag hade tagit vara på nån av de första så skulle ju inte mina underbara barn och barnbarn funnits och troligtvis hade jag inte heller funnit min hustru.

  2. Jag skriver:

    När man blir äldre är det nog naturligt att blicka tillbaka och undra hur det hade varit om inte om hade varit. Nog vore det skönt om misstagen hade kunnat ske i en annan värld som man kunde stänga dörren till. Men samtidigt kan man inte tänka att man måste vakta sina ord, sina skratt, sina gester hela tiden. Man är ju en del av ett sammanhang och beroende av andras handlingar som man reagerar på. Är sammanhanget tryggt så finns också förståelsen och förlåtelsen där när man missar.

    • Britta skriver:

      Kloka ord, så är det. Ingen är perfekt och ingen kan leva ett helt igenom perfekt liv. Fast det är lite spännande att tänka sig vad olika val kan leda till – eller vad det kunde ha lett till.

  3. Suttecity skriver:

    Lever med tron att vissa saker skall vi gå igenom och vissa personer skall vi träffa i det här livet och sedan gör ju våra ja eller nej-val att antingen går vi rakt mot målet eller så får vi gå en jäkla omväg. Vissa saker avgör ju slumpen kan man tycka men när man ser i backspegeln så har det inneburit något som tog dig till där du skall vara. Men nog är det intressanta tankar! Vi har ju olika erfarenheter och hur man landar i saker och ting som man tror på. Man är ju inte ensam i livet liksom – vi är ju några miljarder människor här på klotet och ibland korsas nog vissas vägar av en lycklig eller olycklig slump så att helt leva på tron på ödet tror jag inte på.

    • Britta skriver:

      I filmen ledde ena scenariot till att Gwyneth först blev avskedad och sedan dumpade hon sin sambo och träffade en mycket trevligare person och startade ett eget företag (om jag inte minns alldeles fel). Vad som först ter sig som en olycklig händelse, kan i slutändan bli något bra. Valmöjligheterna är ju oändliga:-)

Kommentera

