In the ghetto…

”People, don’t you understand
The child needs a helping hand
Or he’ll grow to be an angry young man some day
Take a look at you and me,
Are we too blind to see,
Do we simply turn our heads
And look the other way…”

Elvis hade en oförglömlig röst. Låtarna och texterna blir aldrig gammalmodiga eller oviktiga.

Människor, förstår ni inte?
Barnet behöver en hjälpande hand
Om inte, så växer han upp och blir en arg, ung man en dag
Ta en titt på dig och mig
Är vi för blinda för att se
Vänder vi helt enkelt på huvudet
och tittar åt ett annat håll…

Jag gör det. Tittar åt ett annat håll. Försöker krypa undan från bekymmer och ansvarstagande. Försöker glömma att den här världen är så olika för olika människor. Men allt sätter sig inombords. Det man har sett har man sett, det man har läst har man läst, det man har hört har man hört och det man har upplevt har man upplevt. I morse tänkte jag på den lille flyktingpojken Alan, på en strand i Turkiet. Alla människor har en gång varit små barn. Ett barn vill inte att det ska finnas krig. Ett barn behöver lycka och glädje.

Vad är det för värld vi formar och vilken värld vill vi ha?

Vänder vi helt enkelt på huvudet – och tittar åt ett annat håll…

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Okategoriserat och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till In the ghetto…

  1. Tant Otto skriver:

    Bra text..Elvis är number one..har lyssnat och lyssnar fortfarande på honom ..
    Det var inte coolt att ha Elvis som idól då jag växte upp men han var min idol ändå.
    Man vänder nog inte bort huvudet för att man inte vill se ..det är oundvikligt att se vad som händer i världen. Det är fruktansvärt med krig och barn ska inte behöva leva i krigshärjade länder..ingen ska behöva det.
    Jag blir fullkomligt livrädd då jag tänker på det ..att det kanske blir krig även här. Tror att många är rädda för vad som pågår i världen ..man följer utvecklingen men ibland måste man stänga av eländet för att inte bli allt för påverkad. Det är inte detsamma som att man inte bryr sig..utan för att det blir för mycket att ta in…oron blir för stor och för att inte bli galen av oro och ångest inför framtiden så gör jag så för att skydda mig själv.
    Man oroar sig för sina barn och barnbarn…hur de ska ha det i framtiden ..om det blir någon trygg framtid. Jag kan säga att otryggare än nu har jag aldrig förr varit ..
    Jag känner stort ansvar för min familj ..och vill att alla barn ska kunna växa upp i en trygg värld ..

    Otryggheten kommer närmre och närmre ..
    Pizza bagaren från Syrien här sa för många år sedan då kriget började i hans hemland att han oroade sig för sina släktingar ..de som var kvar..och även för hur det skulle gå att bo kvar i Sverige nu då de landsmän som han och hans familj flytt ifrån nu även flyr hit..Ja man kan ju undra hur de ska kunna leva sida vid sida här i Sverige. Vi kan nog inte förstå och sätta oss in i deras kulturer och hur allvarligt det är ..men på något vis så måste de som krigar besinna sig.

    Nu blev det ett visst långt svar ..längre än jag först tänkte…
    Elvis text fick i gång mina tankebanor så här i på morgonkvisten.

    • Britta skriver:

      Tack för ditt långa svar. Visst blir man orolig. Det är så mycket som händer och det känns som om det går åt fel håll och grymheterna man läser om är det svårt att förstå att det är människor som utför dem. Så iskallt och utan känslor. Women’s liberation är på tillbakagång. Partier som är främlingsfientliga och vill utesluta alla som inte är på ett visst sätt, inte född på rätt ställe och inte ser ut som man ska göra. Det är så idiotiskt och att folk går på deras prat är ännu konstigare eller att man röstar på en presidentkandidat som faktiskt verkar gilla diktatur bättre än demokrati. Ja, vart är vi på väg?

      • Tant Otto skriver:

        Ja det kan man undra?
        jag känner att det är så starka krafter att man inte kan påverka speciellt mycket..ondskan får bara inte segra ..som det är nu försöker man ju kriga för att få bort ondskan ..finns inget annat alternativ verkar det som ..terrorism tror jag inte kan bekämpas på annat sätt. De är ju hjärntvättade att utföra sina illdåd.
        Jag hoppas att vi alla kan leva i fred här på jorden ..att kärleken kan övervinna hatet och ondskan.

  2. Thomas Alm skriver:

    …utvecklingen är mest tragisk, tiden går aldrig i repris men vi ser något ske som har stora likheter med hatets storhetstid i Europa under 1930-40 talet. De ”bruna” och hatet växer starkt igen…

Kommentera

