Handen på mobilen…

Dessa smarta telefoner. Jag ser dem överallt, även i min egen hand ibland. ” Can’t you see, we’ve got everything goin’ on and on and on” sjung Paul Young på 80-talet, men knappast var det en smarttelefon han hade i tankarna då. Ibland tar jag med mig en bok med sidor av papper, inbunden eller pocket, att läsa i bussen på väg till jobbet. När vi kommer till Himmelska Fridens Torg i Holmsund (någon som minns Fredrik Burgman?) så väntar bussen ett kort ögonblick innan den startar igen på väg till metropolen Obbola. Vanligtvis står där en annan buss på mötande sida på väg till staden och där sitter alla, nästan alla, och tittar ned i en mobiltelefon. Men vad gnäller jag om – jag stirrar ju ned i en bok, lika försjunken i mitt som alla andra är i sitt. Men, det är sällan jag läser en bok under tiden som jag cyklar och har ett litet barn på pakethållaren när jag korsar en bussgata.

Lika mycket som det finns ett sockerberoende så finns det alla gånger ett mobilberoende. Och ibland skulle jag bara känna för att förbjuda alla mobiler i hela världen och ge alla små och stora barn en läsebok istället. Jag skulle vilja att någon såg mig. Inte som ett Facebook-fenomen eller en figur i en digital värld – en slags röst i natten från cyberspace, utan en agitator som ställer sig upp på barrikaderna och ropar: stäng av era mobiler! Här ÄR jag! eller åtminstone kidnappa alla laddare och se vad det skulle göra med oss. Hur svetten skulle börja sippra i pannorna och nedför kinderna, alla kontakter borta – och mina sociala nätverk. Och allt det jag skulle lägga ut på webben. Typ reprisen av mitt liv. Backupen. Kan man enbart leva sitt liv en gång? Det tål att tänka på. Det officiella livet alltså. Det högst privata och alla hemligheter finns väl i mobilens undre värld – bland meddelanden, foton och digitala avtryck.

Men, livet i sociala medier fortskrider. Vänner, är de man verkligen känner…

 

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Livet, Okategoriserat och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Handen på mobilen…

  1. Tant Otto skriver:

    Mobiler i all ära.. men visst är de ett gissel. Jag har en gammal en som jag bara smsar och ringer på.. men då den går sönder och måste bytas så vet i sjutton hur jag ska göra. Jag är utan internet på min mobil nu men då är det kanske på tiden att jag uppdaterar mig lite.
    Det är inget jag saknar egentligen.. att kunna googla på mobilen.. nej verkligen inte!
    Har en kollega som sitter och tittar på sin skärm hela nätterna då vi jobbar.. hur osocialt är inte det? Det är irriterande för vi pratar ju knappt med varandra.. .jag sitter hellre och löser korsord.. slötittar på tv:n eller så läser jag. Hon tycker säkerligen likadant om mig.. att mitt beteende stör..
    Kan tycka att man är väldigt anonym då man måste ha koll i mobilen hela tiden..det är ett ganska konstigt sätt egentligen att ha digitala vänner..
    Jag håller ut ett tag till utan en ”redig” mobiltelefon. Men barnbarnen tjatar om att de vill att jag ska snapchatta med dem.. får se hur länge jag kan stå emot.
    Vart är vi på väg tänker jag och så köper jag böcker till mina små som de får i födelsedagspresent för att de ska finna spänningen i att läsa en bok i pappersform.

    Ha en trevlig valborgsmässoafton

    • Britta skriver:

      Tack för ditt långa svar! Hoppas du fick en bra valborgsmässoafton. Här snöade det halva dagen och jag gick på bio istället för att åka till en brasa. Jag såg ett italiensk film som hette ”Minnen av min mamma”. Jag gillade verkligen filmen och att jag var helt ensam i biosalongen:-) Inte många som kände för att gå på bio den dagen. Jag känner själv att jag borde trappa ned på datortiden. Ska försöka med det nu då det blir vår och man kan göra lite andra saker. Hoppas du har det bra! Kram

  2. Jag skriver:

    Visst finns det ett mobilberoende. Jag har lite svårt att finna mig i att folk vill nå en och prata med en var och när som helst. Just nu har jag tydligen råkat slå på stör ej-funktionen med den finurliga följden att jag får upptäcka själv att folk har ringt eller messat. De som verkligen vill ha tag på mig kan bekväma sig till att ringa på fasta telefonen, så gammalmodig är jag. Men nog är det bekvämt att kunna lyssna på en ljudbok när man väntar någonstans.

    • Britta skriver:

      Jag har bara lyssnat på två stycken ljudböcker, men på CD-skiva – inte i mobilen. Kanske kommer det till en punkt då människor börjar känna sig mättade med elektroniska prylar och drar ut på landet igen, som på 70-talet och blir ”gröna vågare”. Läste alldeles nyligen någonstans (kommer inte ihåg var) att föroreningar från bilar är mycket farligare än vad man hittills trott/vetat. Såg en dokumentär på Netflix om de som börjat leva minimalistiskt och dragit ned rejält på all konsumtion etc. En kille som var på väg att få ett toppjobb inom finansbranschen, delägarskap på en firma (USA) och när han fick erbjudandet – och det var det han kämpat så mycket för – kände han bara att om jag tackar ja nu är jag en fånge i resten av mitt liv. Han tackade nej…

      • Jag skriver:

        Jag började med CD-skivor och gick över till ett abonnemang på ljudböcker, först nedladdade på paddan och sen på mobilen. Det är bland det bästa jag har gjort, jag tappade läsförmågan när jag blev utmattad och sörjde verkligen att inte klara av att läsa. Nu är ljudboken min avslappning, till den somnar jag och det har räddat mig. Allt är inte dåligt med den tekniska utveckligen.

        Säkert blir det så som du skriver, att man blir mättad på att allt hela tiden ska bytas ut. Redan nu är det många som återgår till att lyssna på vinylskivor. Om inte förr så när folk blir pensionärer infinner sig en lägre konsumtion.

Kommentera

