”Social kompetens” – bara en modefluga?

Ja, vad är social kompetens – egentligen och blandar man ihop begreppen ibland? I DN idag läser jag en artikel av Erik Helmerson: Hellre kompetent än social

http://www.dn.se/ledare/signerat/hellre-kompetent-an-social

Han skriver bl a, citat:

”Det finns en allvarlig aspekt i vår tids vurm – för att inte säga vördnad, dyrkan – för social kompetens. Det handlar om dem som väljs bort, de som hade klarat jobbet med glans men som inte ens kallas på intervju för att de inte anses tillräckligt angelägna att dyka upp på företagets paintballturnering. Finns det någon annan slutstation för dem än arbetslöshet och utanförskap? Hur många sjukskrivningar och utförsäkringar beror i själva verket på att den drabbade visserligen hade kunnat sköta jobbet oklanderligt men kanske inte fungerar helt glimrande i grupp?”

Ja, hur sociala ska vi vara egentligen?

Om Britta

Jag tycker om ord. Formulera ord. Skriva ned min tankar om livet. Det liv som jag aldrig helt kommer att förstå. Jag försöker bara göra det lite mera förståeligt. Genom att skriva. "I like words. Formulate words. Writing down my thoughts about life. The life that I never will completely understand. I just try to make it a little more understandable. By writing."
Det här inlägget postades i Funderingar och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

16 kommentarer till ”Social kompetens” – bara en modefluga?

  1. tiamiquilts skriver:

    Jag kan nog hålla med i det du skriver även om jag anser mig vara en social person så vill jag själv avgöra vilka aktiviteter jag vill delta i. paintball hade inte varit med på den listan.
    ha en fortsatt fin dag

  2. Britta skriver:

    Nej, paintball tillhör inte heller någon av mina favoritsysselsättningar:-)

    Om man inte kan visa vad man är eller vad man kan vid en intervju, är lite tillknäppt och blyg minskar chansen att få jobbet. Som han skriver ” Men i dag spelar det förstås ingen roll vilket jobb eller vilken utbildning du söker. Saltgruvearbetare på Svalbard? Förhörsledare på Guantánamo? Det är väl inget direkt hinder om du inte lider av klaustrofobi respektive har en förhandlingsbar syn på folkrätten, men det absolut viktigaste är att du är utåtriktad. Och social.”

    Det ligger något i det…

    Önskar dig också fin dag!

  3. Gunnar skriver:

    Jag tror att begreppet Social kompetens har blivit diffust. För mig betyder det inte att man är”social”.

    För mig handlar det om att kunna jobba i grupp och samarbeta med andra. Att ha empati och se andras behov, kunders eller medarbetares.

    • Britta skriver:

      Ja, det är nog det som begreppet innbär – att kunna samspela med andra. Kanske det skulle behöva omformuleras? Uttrycket är i luddigaste laget. Sedan finns det ”kreativ”. Hur kreativ ska man vara? ”Kreativa lösningar” – ja, till slut tappar orden udden.

  4. herrsspekulerar skriver:

    Är inne på Gunnars spår. Dom flesta missförstår helt enkelt vad socialkompetens faktiskt handlar om, att det är en fråga om att kunna jobba i grupp, se olika behov osv. Det handlar inte om att man är duktig på att snacka skit över en kopp kaffe, är den som alltid hänger med på AW osv.

    //Herr S

  5. Britta skriver:

    Men det är kanske vad de flesta tror, att social kompetens är samma sak som att vara utåtriktad?

  6. Inger skriver:

    Visst är det viktigt. Men inte allt. Många andra kunskaper och egenskaper är minst lika viktiga! 🙂

    • Britta skriver:

      Och det är helheten som har betydelse. Tycker artiklarna i DN var intressanta.

      Ansvarsfull och flitig kanske smäller lika högt ändå som social kompetens:-)

  7. BobbieB skriver:

    Många vettiga synpunkter i kommentarfältet! Därutöver tycker jag det är ett tecken på verklig social kompetens att inte umgås med kollegor mer än 40 timmar i veckan… Vare sig på paintball eller via Fejjan. Det befrämjar kreativitet att få andra impulser.

    • Britta skriver:

      Ja, livet består av annat än arbete. Att ha ett liv utanför arbetet är kanske det ultimata tecknet på social kompetens.

      Frågan är om bloggande räknas till att vara socialt kompetent…:-)

  8. nina skriver:

    Tror många missförstår det ordet ja.
    Sen är det ju lite olika på vilket jobb man befinner sig, vad man prioriterar just där.

    • Britta skriver:

      Att kunna samarbeta är alltid bra, men social kompetens kanske också är att kunna göra det som förväntas av en, även om man inte är direkt utåtriktad. Visst är det så att olika jobb, kräver olika prioriteringar och det skulle vara toppen om alla hittade sin plats där man fungerar allra bäst.

  9. Livet skriver:

    Tror precis det som Gunnar skriver
    Jag upplever inte att social kompetens är ett krav på att man måste umgås på aw eller tvingas följa med på painboll, däremot ska man kunna föra sig väl i olika sammanhang

    • Britta skriver:

      Ja, Gunnar har nog rätt här. Förr fanns det betyg i skolan på ordning och uppförande; kanske det egentligen handlade om social kompetens, fast med andra ord…

  10. kerstin skriver:

    jag läste oxå den artikeln och visst har det blivit ett märkligt begreepp och den jobbkompetens man har + att fungera i en arbetsgrupp är det viktigaste, trots allt

    • Britta skriver:

      Ja, begreppet är som sagt lite luddigt. Jag tycker artiklarna i DN var riktigt bra – och kanske används det för lättvindligt, som att man tar till det ”för säkerhets skull” i annonser. Man vill ju inte ha en nörd som bara går in i jobbet -och inte gör något annat:-)

Kommentera

