Idag åkte kungsgranen ut…

Jag höll den på armslängds avstånd med handskarna på efter jag läst följande upplysning i SLU-nyheten ”Vad är det som myllrar i granen?” från december 2017, citat:

Femtio arter i din gran
Upp till 50 olika småkrypsarter (insekter, spindlar och kvalster) kan finnas i en normalstor gran. Vilka arter och hur många beror av var trädet vuxit. De äter av trädet eller varandra, och några finns där bara helt tillfälligt.

Om du vill kika lite närmare på dem
Ta in granen försiktigt, bred ut ett vitt lakan på golvet, stöt granen mot golvet några gånger. Med lite tur har du ett gäng insekter och spindlar som kryper runt på lakanet. Med ett förstoringsglas har du och barnen en rolig stund.”

Hoppas alla kryp snällt klamrade sig fast i stam och grenar och följde med ut i det fria…

För övrigt går allt så fort nuförtiden. Det var ju nyss jag plockade ut förra årets gran – den gången hivade jag ut den genom rumsfönstret. Som tur är bor jag på nedre plan så ingen överhängande risk fanns för allmänheten för fallande granar.

Imorgon är en annan dag…

Lämna en kommentar